Gebruik Internet Explorer niet voor TenderNed |
Internet Explorer (IE) is sterk verouderd. Steeds meer 
websites werken niet goed in deze browser. We kunnen daarom niet garanderen dat onze applicatie goed blijft werken in IE. Gebruik bij voorkeur een andere browser zoals Chrome of Firefox. Dan kunt u ook in de toekomst gebruik blijven maken van websites, inclusief TenderNed. |
|
|
|
Inloggen met eHerkenning, de digitale kluis, opruimen van oude accounts en afscheid nemen van Internet Explorer. Tot slot een tip van Mat Jacobs, van Inkoopcentrum Zuid. |
|
|
|
Inloggen blijft mogelijk met eHerkenning niveau 2 |
Sommige leveranciers van eHerkenningsmiddelen 
sporen hun klanten aan hun eHerkenning te upgraden. Bekijk echter goed wat u nodig heeft en voorkom onnodige kosten. TenderNed blijft toegankelijk met eHerkenning niveau 2. |
|
|
|
Wat is de digitale kluis? |
Iedere nieuwsbrief een term uitgelegd.
De digitale, of elektronische, kluis is een extra beveiligd deel van TenderNed. In de kluis worden alle aanmeldingen en inschrijvingen in een aanbesteding bewaard die ondernemers via TenderNed indienen. Pas na de sluitingstermijn kan de aanbestedende dienst de kluis openen en de aanmeldingen of inschrijvingen zien. Daarvoor zijn altijd twee mensen nodig, het zogenaamde vierogenprincipe.
Een lastige term uitgelegd in de volgende nieuwsbrief? |
|
|
|
Blijf bereikbaar voor opdrachten |
Heeft u een TenderNed-account, maar gebruikt u het nooit? Dan zijn uw gegevens wellicht verouderd. Dat is jammer, want aanbestedende diensten gebruiken deze gegevens om ondernemingen te benaderen. Bijvoorbeeld voor een (onderhandse) opdracht. Check dus regelmatig uw gegevens en zorg dat uw contactgegevens en KVK-nummer kloppen.
Heeft u een verouderd account en kunt u niet meer inloggen? Neem dan contact op met onze Servicedesk. Zij kunnen dit account blokkeren. Daarna kunt u een nieuw account registreren met eHerkenning. Dan kunt u meedoen aan aanbestedingen en bent u (weer) bereikbaar voor aanbestedende diensten. |
|
|
|
De tip van |
"Ga uit van het offerteverzoek. Snapt u iets niet? Stel dan een vraag."
Mat Jacobs, Senior inkoopadviseur - Inkoopcentrum Zuid
|
“Vooral bij onderhandse aanbestedingen hoor je nog wel
eens: ‘Bij die andere aanbesteding werd het wel zo geaccepteerd’. Aanbestedende diensten kunnen echter niet weten hoe iets bij een andere aanbesteding ging. Ga daarom altijd uit van wat in een specifiek offerteverzoek wordt gevraagd. En kom daaraan zo goed mogelijk tegemoet. Als u iets niet snapt, stel dan een vraag via de applicatie. De aanbestedende dienst is vaak alleen maar blij als u vragen stelt. Dat geeft hen een kans dingen duidelijker te maken. Hierdoor kunt u beter voldoen aan de vraag en krijgen wij betere aanbiedingen.” |
|
|
|
Voor aanbestedende diensten |
Een nieuw ontwerp voor TenderNed, afscheid van Internet Explorer, een rol aanpassen in TenderNed, en het correct gebruiken van CPV-codes. Tot slot een tip van Marco Westhuis.
|
|
|
|
Een nieuw design voor TenderNed |
De komende maanden gaan we de schermen voor aanbestedende diensten opnieuw ontwerpen. TenderNed krijgt een moderner en vooral overzichtelijker design. Daarnaast gaan we zoveel mogelijk zaken eenvoudiger maken. Vermoedelijk begin 2020 gaat u de eerste resultaten zien. Omdat we de applicatie gefaseerd vernieuwen, zullen de nieuwe en oude schermen tijdelijk naast elkaar bestaan. |
|
|
|
Veel gevraagd aan de Servicedesk
"Hoe pas ik een rol aan?" |
Alleen een lokaal beheerder van uw organisatie kan rollen toewijzen en aanpassen. Hij kan ook gebruikers uitnodigen, activeren of juist deactiveren.
- Ga in TenderNed naar Instellingen en vervolgens naar Gebruikers
- Selecteer de gebruiker waarvan u de rol wilt wijzigen
- Klik op Wijzigen en kies een nieuwe rol voor deze gebruiker onder Autorisatierol
- Sla uw wijziging op
De rol is nu gewijzigd, de betreffende gebruiker heeft nieuwe bevoegdheden. Hij of zij krijgt hiervan automatisch bericht |
|
|
|
Kies de juiste CPV-codes bij uw opdracht |
Met een CPV-code geeft u aan waar uw opdracht over 
gaat. In de praktijk zien we dat dit wel eens mis gaat, de hoofd CPV-code past dan niet bij het type opdracht. Door een verscherpte regeling van TED (Tenders Electronic Daily) wordt er vanaf 10 december streng gecontroleerd of u de juiste CPV-codes gebruikt, die passen bij het type opdracht. Check daarom extra goed of u de juiste codes kiest.
.
|
|
|
|
De tip van |
"Beantwoord vragen zorgvuldig"
Marco Westhuis, adviseur contracteren en aanbesteden bij Witteveen+Bos |
“Ondernemers stellen vragen vaak met goede redenen. 
Eisen of criteria zijn niet helder, (tegen)strijdig, disproportioneel of voor de vragensteller ongunstig. Soms is het antwoord echter nogal gemakzuchtig. Dan krijg je ‘zie bestek’ retour.”
“Opdrachtgevers lijken ten onrechte soms huiverig om überhaupt wijzigingen door te voeren. Wellicht begrijpelijk, want wijzigingen tijdens de procedure hebben voor iedereen gevolgen. Maar neem iedere vraag serieus, en beantwoord hem zorgvuldig. Ga bijvoorbeeld na of de eis of de aanpassing niet strijdig is met de regelgeving. Voor u het weet komen er nog meer vragen, of moet u het later in het proces weer herroepen. Terwijl de sluitingstermijn nadert en ondernemers nog steeds moeten gissen wat uw bedoeling is.” |
|
|
|
Aanbestedingsnieuws van PIANOo |
Blijf op de hoogte van alles dat speelt rondom aanbesteden. |
|
|
|
|