‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌

Thema-update Duurzame mobiliteit

juni 2022

Online lezen
  |  Afmelden
 

Thema-update Duurzame Mobiliteit
1e periode van de Regeling bevordering schone wegvoertuigen
Sinds 2 augustus 2021 is de Regeling bevordering schone wegvoertuigen van kracht en moeten aanbestedende diensten rekening houden met een minimum percentage aan “schone” voertuigen bij het inkopen van voertuigen en mobiliteitsdiensten. Een analyse van de informatie in TenderNed geeft het volgende beeld.

Tot 10 mei 2022 zijn 124 aankondigingen van een aanbesteding gepubliceerd met een CPV code die onder de regeling valt. Iets meer dan de helft hiervan is rechtstreeks op TenderNed geplaatst. Van deze 124 aankondigingen zijn er tot nu toe 44 gegund. De meeste aanbestedingen betreffen de aanschaf van motorvoertuigen (CPV 34100000-0 en 34140000-8) en Diensten voor speciaal personenvervoer over land (CPV 60130000-8).

Amsterdam gaat voor emissieloos
Een mooi resultaat is de aanbesteding van gemeente Amsterdam; de opdrachtnemer voor leerlingenvervoer gaat rijden met 260 schone emissieloze voertuigen. In een toelichting zegt Christianne van Rijn van de gemeente Amsterdam hierover: “Onze gemeente heeft duidelijke ambities op het gebied van schone lucht en volgt de regeling bevordering schone wegvoertuigen. Emissievrij leerlingenvervoer is daarom extra gewaardeerd in de aanbesteding met als resultaat per 1 januari 2023 100% zero emissie leerlingenvervoer.”

Goed vullen van TenderNed is belangrijk
Opvallend is dat in TenderNed veld VI.3 bij publicatie van de gunningsbeslissing niet altijd wordt ingevuld met de gegevens die nodig zijn voor de monitoring van de regeling. Daarom de oproep aan inkopers die met een aanbestedingsplatform zoals TenderNed, Negometrix. Mercell, CTM of de Aanbestedingskalender werken: gebruik veld VI.3 om de aantallen voertuigen en schone voertuigen te vermelden. In de handreiking, hoofdstuk 3 pagina 11,  staat hoe dat precies te doen.
Eisen voor plaatsing snellaadinfrastructuur nu duidelijk in kaart
Er komen de laatste tijd steeds meer mogelijkheden om elektrische voertuigen snel op de laden. Met deze snelladers, ook wel DC laders genoemd, kunnen personenvoertuigen in een korte tijd worden opgeladen, ook zijn ze van belang voor het laden van bestelwagens en vrachtwagens, die op een hoger vermogen geladen moeten worden. Vaak vragen aanbestedende diensten zich af waar deze laadinfrastructuur allemaal aan moet voldoen en wat in een programma van eisen kan worden opgenomen.

Het Nederlands Kenniscentrum voor Laadinfrastructuur heeft recent een basisset DC-laden gepubliceerd. In het document worden, binnen verschillende categorieën, allerhande eisen en optionele bepalingen beschreven waar DC-laadinfrastructuur aan moet voldoen.

Eerder heeft het NKL ook al een basisset gepubliceerd over standaardlaadpalen (AC-laadpaal), die is te vinden onder het kopje laadpalen.
Lees meer
Marktvisie zero emissie inkoop
In 2025 voeren ca. 30-40 gemeenten met een verkeersbesluit een zone voor zero-emissie stadslogistiek (ZES) in. Dit klinkt ver weg, maar het is belangrijk er nu al rekening mee te houden in de eigen inkoop. Hoe? De nieuwe marktvisie zero-emissie stadslogistiek helpt gemeenten op weg.

Steeds meer gemeenten hebben het besluit genomen tot invoering van een ZES-zone. De teller staat nu op 27. Het doel is dat 30 tot 40 gemeenten zo’n zone hebben ingevoerd in 2025. Dit betekent nu al het nodige voor de eigen inkoop.

Inkopen volgens ZES
Voert jouw gemeente ZES in, dan moet je als inkoper voorkomen dat je contracten aangaat die op termijn strijdig zijn met het verkeersbesluit van de ZES-zone. Bovendien vervul je als gemeente een voortrekkersrol en voorbeeldfunctie. Maar wat betekent dit voor het eigen wagenpark? Hoe regel je de levering van kantoorartikelen aan het gemeentehuis en het onderhoud aan straatverlichting of wegen? Hoe zorg je dat al het transport emissieloos gebeurt?

Marktvisie wijst de weg
De nieuwe marktvisie zero-emissie stadslogistiek helpt je als inkoper op weg. Het document is opgesteld door de Buyer Group zero emissie inkoop van PIANOo. Vertegenwoordigers van gemeenten delen hier kennis en praktijkvoorbeelden over bijvoorbeeld elektrische voertuigen en laadinfrastructuur. Daarnaast houden zij marktconsultaties. Op basis hiervan heeft de Buyer Group de gezamenlijke marktvisie over ZES ontwikkeld. De marktvisie laat zien hoe ZES zich ontwikkelt en waar je als gemeente op moet letten. Op basis van deze visie kun je je inkoopstrategie bepalen.

Bekijk de marktvisie op de pagina van de Buyer Group zero emissie inkoop.
Praktijkvoorbeelden Buyer Group zero emissie bouwmaterieel
De Buyer Group zero emissie bouwmaterieel stimuleert het versneld toepassen van emissieloos bouwmaterieel bij projecten in de GWW en de bouw, zoals maaien, baggeren, grondverzet bij dijkversterkingen en bouwwerkzaamheden. Hiervoor hebben de deelnemende partijen gezamenlijk een marktvisie en inkoopstrategie opgesteld.

Ervaringen uit de praktijk hebben mede bijgedragen aan de ontwikkeling van deze marktvisie en inkoopstrategie. In vijf praktijkvoorbeelden vertellen vertegenwoordigers van gemeenten, een provincie, een waterschap en Rijkswaterstaat hoe zij, samen met aannemers, zero emissie bouwmaterieel hebben toegepast in hun projecten. 

Gemeente Rotterdam: over het project Meeuwenplaat waar riolering, leidingen en kabels in de wijk zijn vervangen
  • Provincie Noord Brabant: over monitoring naleving in een lopend onderhoudscontract
  • Rijkswaterstaat: hoe project A27 Houten-Hooipolder emissieloos is aanbesteed met een eis in plaats van dat het als gunningscriterium is opgenomen.
  • Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden: de duurzame aanbesteding van  project de Lekdijk duurzaam met als doel om in 2030 volledig te werken met zero-emissie bouwmaterieel
  • Den Haag en Arnhem: hoe invulling gegeven kan worden aan het Schone Luchtakkoord (SLA) met emissieloze bouwprojecten
Bekijk hier de praktijkvoorbeelden
Start Community of Practice duurzame mobiliteit
De Buyer Groups Clean Vehicle Directive, zero emissie inkoop en doelgroepenvervoer/regiotaxi hebben hun opdracht afgerond. De marktvisie zero emissie inkoop is gepubliceerd net als de handreiking Toepassing Regeling bevordering schone voertuigen. De marktvisie van doelgroepenvervoer/regiotaxi volgt binnenkort. Deze drie Buyer Groups zaten in het cluster mobiliteit en werkten al samen bij gezamenlijke thema’s en vormden zo een interessant kennisnetwerk. Deze samenwerking krijgt nu een vervolg.

Bij de deelnemers van de Buyer Group’s, PIANOo en IenW ontstond de behoefte om de  samenwerking en kennisdeling toekomstbestendig te maken. Daarom is besloten om de Community of Practice duurzame mobiliteit op te richten. Doelstelling is dat inkopers en beleidsmakers elkaar eenvoudig weten te vinden bij vraagstukken uit de praktijk. Daarnaast komen er verdiepingssessies over regelgeving en aanbesteding van duurzame voertuigen.

Naast de leden van de drie voormalige Buyer Groups kunnen ook andere inkopers en beleidsmakers die actief zijn op gebied van mobiliteit deelnemen aan de Community of Practice duurzame mobiliteit. De kick off van de Community of Practice was tijdens de Buyer Group Community Day op 17 mei 2022. Aanmelden kan nog steeds.

Geïnteresseerd? Stuur een email naar laurens.tuinhout@pianoo.nl
Volg ons
     t  in    
Contact
E-mail opties